Så skal der vandres i byens gader

6. oktober 2018

Byen pakket ind i tåge
Klokken var kun 3 dage jeg vågnede første gang, der var jeg faktisk færdig med at sove😕
Faldt heldigvis i søvn igen, men kun til klokken 4, så var der ikke mere at gøre, vi var begge helt vågne!!
Vi kunne jo ikke lige få morgenkaffe på det tidspunkt, eller det kunne vi jo nok hvis vi gik på gaden, med det gjorde vi ikke. Vi lå og lurede den til tv'et til klokken 6, så gik vi i bad og skrev "godmorgen" til ungerne lidt i 7. Til vores overraskelse svarede Sabina med det samme, de lå og så MTV og havde også været vågne længe.
Vi gik ned i lobbyen og købte en latte, de åbner for køb af morgenmad og kaffe klokken 7. Vi tog kaffen med op på taget, for igen at nyde udsigten og høre byen vågne. Der gik ikke længe så kom Sabina og Daniel også der op.

Vi kørte ned og købte morgenmad, som vi nød i hotellets have, et hyggeligt sted mellem husene.

I receptionen på hotellet købte vi billetter til at komme op i Top of the Rock i Rockefeller Center. Vi fik adgang til kl. 11.35.
Så vi planlagde at besøge Grand Central og Times Squere inden da.

Grand Central er en utrolig smuk stationsbygning, med rigtig mange mennesker myldrende ud og ind til togene. Der ligger en masse små butikker og så er der en kæmpe foodhall. Vi gik rundt og kiggede lidt på det hele. Og så skulle vi da selvfølgelig også lige finde toilettet, piger skal altså bare tisse, uanset hvor de er - sådan er det bare!!

Da det var ordnet, gik vi videre mod Times Square. Det viste sig at Daniel var en levende GPS, han fandt hurtigt system i gaderne og kunne nemt finde vej. Der var selvfølgelig en masse at se under vejs, det er bare hovedet bagud, og så få det hele med. Vi gik bl.a. forbi Chrysler Bygningen.

Chrysler Bygningen

Fremme ved Times Square blev vi mødt af alle de store lysreklamer på bygningerne. Vildt lyshav. Pladsen var pakket ind i tungt bevæbnet politi. Vi har allerede nu set mere politi en man ser på et år i Danmark. Der er ikke 100 m. mellem dem. Og der står store betonklodser langs fortove og pladser. Ærgerligt at det er nødvendigt. Men de er i top beredskab kan man se.

Dejlige unge mennesker, datter og svigersøn

Times Square var et mylder af mennesker og der var meget larm. Konstant prøvede politi eller ambulancer at kommer igennem trafikken. Det er umuligt, da bilerne ikke kan trække ud til siden.

Der var politibiler i alle størrelser, lige fra en Smart til de helt store. Det må være nitten at trække Smarten når man møder ind😂😂

Vejret var lunt og meget fugtigt. Skyerne sank endnu et trin ned og låget over byen var massivt. Det begyndte af finregne, men ikke noget som betød at vi blev våde. Men desværre kunne vi fornemme, at vi ikke ville kunne se noget som helst fra Top of the Rock. Lidt for dyre billetter til ikke at kunne se noget. Vi burde kunne se Empire State Building fra hvor vi stod, men vi kunne overhovdet ikke se toppen.

Empire State Building dækket af tåge.
Vi gik til Rockefeller Center, for at få lavet vores billetter til Top of the Rock om. Vi havde fået af vide at man kunne lave dem om, lige så mange gange man ønskede.
Da vi kom frem til Rockefeller kunne vi da heller ikke se tårnet særlig langt op. Fremme ved indgangen, hvor man kan købe billetter, fik vi da også af vide, at der ikke var nogen sigtbarhed overhovdet og at vi skulle lave vores billetter om. Virkelig ypperlig service. Vi fik dem lavet om til søndag, så krydsede vi fingre for at tågen var lettet.

Vi var sultne så vi gik ind på Pret de Manger på Lexington Av. Dejlige friske økologiske wraps og sandwich. Også godt med en lille pause til benene.

Vi gik samme vej tilbage, Lexington Ave. var spærret for biler. Der var markede på hele strækningen. En blanding mellem almindelig turistting og så mad i alverdens varianter. Og igen var politiet stærk repræsenteret. Vi osede lidt fra bod til bod og købte lidt.

Herefter besøgte vi Bloomingdales - absolut ikke noget at skrive om her!! Dødsygt. Magasin i en stærkt forværret udgave.

Noget som fangede vores blik og næse var enormt meget skrald som flød på gaderne og en konstant stank af urin. Ikke særlig indbydende.

Vi gik videre fra Bloomingdales og daskede lidt rundt.

Vi kom til et sted hvorfra vi kunne se Queensboro Bridge og Tramwayen som kørte ved siden af broen over East River.

Den skulle vi da prøve. Vi indløste billet og gik ombord. Det var en kort tur over floden og vi troede faktisk at vi kom over til Queens. Det var så ikke tilfældet, vi kom til Roosevelt Island 😁 Vi kan jo ikke vide det hele allerede, vel?

Derfra kunne vi få et lille tåget glimt at Manhattan skyline. Vi valgte at stifte bekendtskab med subwayen retur.

Vi fik nemt købt kort til Subwayen og kom ned og fandt det rigtige tog. Men det stoppede så ikke lige der hvor vi ville af. Men pyt med det, vi er her for at opleve.

Vi satte snuden mod hotellet. Vi kom forbi en lille brandstation, med to biler. De står klar til udrykning hele tiden, og brandmændne står foran bilerne og er klar. Vi gik derover for at se bilerne. De havde en mindetavle på væggen fra 9/11. Den lille station alene, havde mistet 10 mand den dag, så sørgeligt.

Ved 17 tiden var vi retur på hotellet. Godt trætte i fødderne. Vi aftalte at slappe af til klokken 19 og så gå ud og spise.
Det gjorde godt at få skoene af 😂 Og ikke mindst lige ligge lidt på langs.

Vi mødtes og gik på Dos Caminos, som lå lige rundt om blokken på 3th. Ave.. En dejlig mexicansk restaurant, og det var noget lækker mad vi fik. Dertil øl og margarita 💪

Da maverne var blevet fyldt og vi havde sludret om "dit og dat", gik vi hjem til hotellet.
Der var ikke mere i os idag.

Vi håber på opklaring i morgen.